icon-balloon PERSBERICHT: Vlaams Belang blij met de regionale uitrol van de EDC-kaart

Persberichttekst

Persbericht 2018-2024 nr. 119 – Dinsdag 29 november 2022

VLAAMS BELANG BLIJ MET DE REGIONALE UITROL VAN DE EDC-KAART

In mei 2021 interpelleerde Wouter Vermeersch (Vlaams Belang) schepen Philippe De Coene (Vooruit) om meer erkenning en bekendheid te geven aan de European Disability Card (EDC). Op dinsdag 29 november om 18 uur organiseert W13, de vereniging van de 14 OCMW's en het CAW van Zuid-West-Vlaanderen waarvan De Coene voorzitter is, een persmoment over de regionale uitrol van deze EDC-kaart. “Het heeft even geduurd, maar wij zijn tevreden dat deze kaart beter zal worden gepromoot in Zuid-West-Vlaanderen en beter bekend zal worden gemaakt bij het grote publiek. Niet alleen voor de voordelen die verbonden zijn aan de kaart, maar ook voor de meerwaarde bij interventies van onze hulpdiensten”, reageert Vermeersch.

Wouter Vermeersch (Vlaams Belang): “Vlaams Belang Kortrijk werd in 2019 gecontacteerd door de Vlaamse initiatiefnemer achter de EDC-kaart Pieter Paul Moens. Na een interpellatie en verschillende vragen aan het stadsbestuur wordt de EDC-kaart nu uitgerold, niet enkel in Kortrijk, maar in de ganse regio via W13”, stelt Vermeersch tevreden vast.

De European Disability Card is een officiële kaart, uitgereikt door de instellingen bevoegd voor personen met een beperking. De kaart toont aan dat de houder een zichtbare of onzichtbare beperking heeft en bevordert ook de toegang van deze personen tot cultuur, sport en vrijetijdsbesteding.

“Deze kaart is niet louter een kortingskaart”, vervolgt Vermeersch, “maar is ook belangrijk in het contact met verschillende hulpdiensten, ziekenhuizen of welzijnsdiensten. Zo kunnen mensen met bijvoorbeeld autisme overprikkeld raken tijdens een interventie en daartoe is deze kaart een uniek middel om zijn of haar beperking aan te tonen bij de nooddiensten. Het is belangrijk dat er nu een communicatiestrategie wordt opgezet richting de ziekenhuizen, de lokale politie en de brandweerzone zodanig dat zij goed op de hoogte zijn van het bestaan van de kaart.”

ACHTERGROND

In 2007 lanceerde Pieter Paul Moens, die zelf een autismespectrumstoornis heeft en lid is van N-VA Lebbeke, het idee van een kaart om mensen met een beperking makkelijker in de samenleving te laten integreren. In 2017 kreeg zijn idee de steun van de Europese Commissie en werd de European Disability Card (EDC) gelanceerd om de toegankelijkheid voor personen met een handicap en hun inclusie in de maatschappij te bevorderen. Vandaag ijvert Pieter Paul Moens, via de organisatie ‘EDC Fan Team’, voor meer bekendheid en erkenning van de kaart.

Op de gemeenteraad van 18 november 2019 stelden raadsleden Liesbeth Vercaemst (Vlaams Belang) en Wouter Vermeersch (Vlaams Belang) de mondelinge vraag aan het stadsbestuur welke bijkomende voordelen konden worden gekoppeld aan de EDC-kaart. Op dat moment waren enkel de Stadschouwburg, Zwembad Lago Weide en Kinopolis in Kortrijk ‘partners’ van de kaart. Het stadsbestuur hoorde het echter donderen in Keulen. Op 20 november 2019 stelden de beide Vlaams Belang-raadsleden een gezamenlijke schriftelijke vraag aan het stadsbestuur over de uitbreiding van de kaart. De raadsleden kregen toen de belofte, in het schriftelijk antwoord, dat het nut van de kaart voor Kortrijk zou worden geëvalueerd tussen de toegankelijkheidsambtenaar en de Stedelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap (SAPH) en de mogelijkheden zou worden nagaan vanuit de stad zelf (welk aanbod, welke voordelen, complementariteit met de UiTPAS). Op 10 mei 2021 interpelleerde Wouter Vermeersch bevoegd schepen De Coene.

Persbericht Type
Regio