icon-balloon PERSBERICHT: Maar liefst 6 Kortrijkzanen versterken nationale lijsten Vlaams Belang: “Wij willen regeringsdeelname afdwingen”

Persberichttekst

Persbericht 2018-2024 nr. 146 – Woensdag 10 april 2024

MAAR LIEFST 6 KORTRIJKZANEN VERSTERKEN NATIONALE LIJSTEN VLAAMS BELANG: “WIJ WILLEN REGERINGSDEELNAME AFDWINGEN”

Vlaams Belang Kortrijk vaardigt maar liefst zes kandidaten af voor de federale, Vlaamse én Europese verkiezingen. Naast federaal lijsttrekker Wouter Vermeersch, zijn dat Carmen Ryheul, Marniek De Bruyne, Liesbeth Vercaemst, Remko Quidousse en Tijs Callebert. “De inzet van de verkiezingen is voor het Vlaams Belang duidelijk: onbetwist de grootste partij van Vlaanderen worden om zo regeringsdeelname af te dwingen. Vanuit onze Guldensporenstad leveren we daartoe de nodige troepen”, zegt Kortrijks en West-Vlaams partijkopstuk Wouter Vermeersch (Vlaams Belang) strijdvaardig.

BIJLAGE: Foto v.l.n.r. Marniek De Bruyne, Carmen Ryheul, Tom Van Grieken, Wouter Vermeersch, Liesbeth Vercaemst, Tijs Callebert (afwezig: Remko Quidousse)

Federaal parlement

Wouter Vermeersch (39) zal op 9 juni opnieuw de West-Vlaamse lijst voor het federaal parlement trekken. Vermeersch wordt gerekend tot de beste Kamerleden van de afgelopen vijf jaar. Recent werd hij in de pers getipt als het beste federaal parlementslid voor Vlaams Belang. ‘Hij beheerst zijn materie en is in de loop van de legislatuur gegroeid’, zo luidde het positieve rapport.

Marniek De Bruyne (63) staat op de 13de plaats van de Kamerlijst. “Ik wil, net zoals ik op lokaal vlak zal doen, een duidelijke stem geven aan de senioren in het beleid. Veel Vlamingen maken zich terecht zorgen of er nog geld zal zijn voor hun pensioen, en of dat pensioen zal volstaan om de rekeningen te betalen”, stelt De Bruyne vast. “Het Vlaams Belang wil het vertrouwen in het wettelijk pensioen herstellen en versterken door een gegarandeerd minimumpensioen van 1.799 euro.

Vlaams parlement

Carmen Ryheul (52) gaat voor een tweede mandaat in het Vlaams Parlement en dat vanop de 6de plaats. Ryheul volgde de afgelopen vijf jaar onder andere het omstreden Ventilusdossier op de voet. “Er is nooit rekening gehouden met de bezorgdheden van de West-Vlamingen, een volledig ondergrondse verbinding is voor ons de enige aanvaardbare oplossing”, zegt Ryheul. Maar Ryheul was ook vast lid van de commissie Mobiliteit. “Er zijn ook onder de Vlaamse regering ook veel te weinig middelen naar onze provincie gevloeid om mobiliteitsknelpunten weg te werken, zoals het uiteindelijk doortrekken van de R8”, zo besluit Ryheul.

Remko Quidousse is met zijn 25 jaar één van de jongerenkandidaten voor het Vlaams Belang vanop de 3de opvolgersplaats. “Vorige week nog bleek uit een grote jongerenpeiling dat het Vlaams Belang, met een kwart van de stemmen, ook bij de jeugd de grootste partij is”, stelt Quidousse. “Ik wil meer aandacht vragen voor thema’s die jongeren aanbelangen en die tot op heden bij de systeempartijen in dovemans oren lijken te vallen. Wij, jongeren, zijn vaak de eersten die de gevolgen van de massamigratie merken tijdens het uitgaan en daarnaast zijn er bijvoorbeeld ook de ellenlange wachtrijen in de jeugdzorg. Het is hoog tijd dat veiligheid en mentaal welzijn bovenaan de politieke agenda worden geplaatst.

Tijs Callebert (51) is 13de opvolger voor het Vlaams Parlement en in zijn vrije tijd, naast het Vlaams Belang, als vrijwillig brandweerman en ambulancier actief. “West-Vlaanderen kampt met een nijpend tekort aan middelen en mankracht bij de brandweer, federale en lokale politie. Er zijn in onze provincie ook almaar minder brandweervrijwilligers. In West-Vlaanderen alleen al zoekt de brandweer honderden extra krachten. Wij willen met het Vlaams Belang niet alleen inzetten op een beter statuut maar ook dat de nationale en lokale overheden de handen in elkaar slaan om hoogdringend die tekorten aan te pakken”, aldus Callebert.

Europees parlement

Liesbeth Vercaemst (41) prijkt dan weer op de zevende opvolgersplaats voor de Europese Verkiezingen. “Vlaams Belang vindt dat de Europese Unie te ver is doorgeslagen. Samenwerking binnen Europa gaf ons steeds vrede, voorspoed en welvaart, maar de huidige Europese Unie is aan het ontsporen tot een superstaat die de lidstaten aan banden legt. Wij willen met Vlaams Belang de controle terugnemen, onder andere door de vorming van een Europese coalitie tegen de ongecontroleerde migratie naar ons continent”, besluit Vercaemst.

Persbericht Type
Wouter Vermeersch