icon-balloon DESIGN IN TOWN - de stad Doornik en IDETA huldigen de installatie ‘400 Cloches’ in.

Persbericht
Persberichttekst

Op donderdag 10 juni 2021 huldigden de stad Doornik en IDETA de selfiezuil van designer Laurent Gérard in. Het werk heet ‘400 Cloches’, staat op de quai Dumon, en is het eerste werk van het stedelijke parcours dat uitgedokterd werd in het kader van de actie DESIGN IN TOWN. De bedoeling van het initiatief, dat gelanceerd werd in mei 2019 in het kader van het Europese programma voor territoriale samenwerking INTERREG France-Wallonie- Vlaanderen, is om de stedelijke omgeving aan de hand van design te verbeteren.

Vier steden en vijf partners staan centraal in het project DESIGN IN TOWN: IDETA in Doornik, via zijn diensten voor de gemeenten en de bedrijven en meer bepaald als projectleider, het Maison du Design in Bergen, Designregio Kortrijk, CCI Grand-Lille en Lille—design uit de Rijselse metropool. De vier deelnemende steden hebben een projectoproep gelanceerd om de stedelijke ruimte op te waarderen aan de hand van tijdelijke of blijvende installaties, dankzij co-constructie tussen de inwoners, toeristen, ondernemers en designers en het ‘design thinking’. Een denkoefening rond de ‘vergeten’ zones van de verschillende stadscentra is het vertrekpunt van de actie.

Van de zeven ingediende projecten hebben de stad Doornik en de partners gekozen voor de selfiezuil van Laurent Gérard, designer uit de regio Lessen (Woelingen). Laurent was ook de designer gekoppeld aan Descaplant in Kortrijk in het kader van het DESIGN IN SHOPS project.

Het werk, dat ‘400 Cloches’ heet, is een opéénvolging van vijf bogen of vijf klokkentorens, die de opstelling van de klokkentorens van de kathedraal voorstellen, een optische illusie naar gelang uit welke hoek gekeken wordt vanop de kaaien naar de kathedraal van Doornik. De opéénvolging van verticale, fijne en slanke lijnen doen denken aan het schip van een kathedraal en staan in contrast met het brute Cortenstaal. Vierhonderd klokken, opgehangen aan een net van kabels uit inox, zorgen voor kleurreflecties net zoals de glas-in-loodramen van de kathedraal. Ze werden gemaakt uit plexiglas door FabLab uit Doornik (en in Click uit Bergen); de keuze voor rood is geïnspireerd op het logo van de stad Doornik. Overdag, dankzij het zonlicht, ‘s nachts, dankzij de bestaande stadsverlichting, wordt de binnenkant van de bogen overspoeld met een diffuus licht, dat de kleur van de klokken verzadigt en zorgt voor verschillende reflecties, net zoals in een fotostudio.

Met het maken van deze selfiezuil heeft de artiest verschillende bedoelingen: een sterk, identitair en tijdloos herkenningsteken geven aan de stad Doornik, het erfgoed van de stad valoriseren en aan zoveel mogelijk voorbijgangers, toeristen en inwoners de mogelijkheid geven om een positieve ervaring te beleven, die ze kunnen delen op sociale media.

Het werk van Laurent Gérard werd geselecteerd door een grensoverschrijdende jury waarin de verschillende partners van de actie DESIGN IN TOWN zetelden. De algemene esthetiek van het werk, zijn “verfijnde” robuustheid, alsook de integratie in het landschap met de rest van het Doornikse erfgoed, waren de elementen die geleid hebben tot de keuze voor dit werk. Deze herinnering aan het erfgoed en het feit dat dit werk het op een hedendaagse manier weergeeft, zorgen voor een hedendaagse wisselwerking tussen de kathedraal en de toeristen die de belangrijkste toeristische trekpleisters van de stad ontdekken.

DESIGN IN TOWN is één van de drie acties van het project DESIGN IN in het kader van het grensoverschrijdende programma INTERREG France-Wallonie-Vlaanderen, en waarvan het de bedoeling is om de stadscentra aantrekkelijker te maken aan de hand van design. Het project loopt tot in 2022 en bestaat uit drie acties. De actie DESIGN IN SHOPS begeleidt handelaars en zet hen aan om een beroep te doen op professionals uit de designwereld om hun verkoopruimtes anders te organiseren of om hun etalage her in te richten.

Lees het volledige persbericht in bijlage.

Perscontact:
IDETA
Anne-Marie GOEMAERE
T :+3269553521|+32479817239 goemaere@ideta.be
www.ideta.be

Persbericht Type
Datum
Regio
Persbericht
Contactgegevens
Naam
Lisa Declercq
E-mail
lisa@designregio-kortrijk.be
Organisatie
Designregio Kortrijk
Adres
Broelkaai 6
Stad
Kortrijk
Telefoon
056 51 91 83
Contactgegevens