icon-balloon Het grensoverschrijdende project DESIGN IN kan uitpakken met positieve resultaten

Persbericht
Persberichttekst

Op woensdag 14 december stelde het Agence de Développement Territorial IDETA en haar partners - het Maison du Design van Bergen, Designregio Kortrijk, het CCI Grand Lille en lille-design - de resultaten voor van het project DESIGN IN tijdens een evenement in de lokalen van de toeristische dienst van Doornik. De avond werd afgesloten met de prijsuitreiking van de DESIGN IN SHOPS-wedstrijdparcours die in de laatste helft van het jaar plaatsvonden in Rijsel, Bergen en Doornik.

DESIGN IN is een project binnen het grensoverschrijdende INTERREG-programma France-Wallonie- Vlaanderen, dat tot doel heeft de stadscentra terug aantrekkelijker te maken door middel van design. Het project ging in 2019 van start en is gebaseerd op drie acties in de steden Kortrijk, Rijsel, Bergen en Doornik.

Door deel te nemen aan de actie DESIGN IN SHOPS konden handelaars in de vier deelnemende steden dankzij een financiële stimulans van 5.000 euro een beroep doen op professionele ontwerpers-designers uit de partnerregio’s om hun zichtbaarheid te vergroten of hun handelszaken opnieuw in te richten. Vervolgens beoogden wedstrijdparcours om deze handelszaken bekend te maken bij nieuwe doelgroepen en om de beste samenwerking met de ontwerpers-designers te belonen. In totaal konden niet minder dan 88 winkels en handelszaken (35 in Kortrijk, 20 in Bergen, 9 in Rijsel en 24 in Doornik) hun inrichting verbeteren. Hierdoor konden ze aanzienlijk meer bezoekers verwelkomen, ondanks de gevolgen van de pandemie en de energiecrisis.

De actie POP IN STORE bood ontwerpers-designers afwisselend in de vier projectsteden een tijdelijke verkoopruimte. Afhankelijk van de stad, namen deze ruimtes verschillende vormen aan: ontwerpersmarkt, pop-upwinkel, corner-shop. In Doornik en Bergen verwelkomden de pop-upwinkels in totaal veertig grensoverschrijdende ontwerpers-designers (27 in Doornik, 11 in Bergen). Dankzij de twee ontwerpersmarkten in Rijsel konden een twintigtal ontwerpers-designers de markt in de Rijselse metropool uittesten. In Kortrijk konden de tien Franse en Waalse ontwerpers-designers in de corner-shops kennismaken met de wensen van de Vlaamse klanten.

De vier deelnemende steden lanceerden tot slot ook een oproep voor projecten die de stedelijke ruimte verbeteren door middel van tijdelijke of permanente installaties op basis van "design thinking" en co- constructie met bewoners, toeristen, ondernemers en ontwerpers-designers. Het uitgangspunt van de actie DESIGN IN TOWN is stilstaan bij de "vergeten" zones in de verschillende steden. In Kortrijk werden bijvoorbeeld drie installaties uitgewerkt: Floating Gardens, drijvende groene eilandjes, Kom Er Bij, een organische installatie waarmee men naar het dak van de voormalige roterij Sabbe kan klimmen en een mobiele etalage Gallery die de creativiteit in de regio laat zien aan het grote publiek. In Bergen nodigt de installatie "Mons Cachés", een combinatie van urban art en augmented reality, de mensen uit om Bergen op een bijzondere manier te herontdekken. Totems helpen hen om hun weg te vinden. In Doornik ontdekken bezoekers de stad via een designparcours waarlangs ze verschillende opmerkelijke installaties vinden, o.a. de selfiezuil “400 Cloches”, de plantenba(n)k, de bogen van THE.CUBE die symbool staan voor de typische Doornikse architectuur, een figuur die verwijst naar de bijen van Childerik en een muurschildering die de vier Merovingische koningen voorstelt.

De verschillende installaties en werkzaamheden van het project DESIGN IN werden samengebracht in een mobiele applicatie. Hiermee kunnen de bezoekers in de vier steden vlot de verschillende nieuwe installaties en heringerichte winkels ontdekken (www.designintown.city ). Op basis van de resultaten van de enquêtes afgenomen bij de deelnemers aan het project, konden de projectpartners de belangrijkste trends optekenen om stadscentra aantrekkelijker te maken. Ze bundelden hun resultaten en feedback in een “gids met best practices en inspiratie” bestemd voor overheden, handelaars en ontwerpers-designers. Op www.design- in.city kan u deze gids downloaden.

De avond werd afgesloten met de prijsuitreiking van de DESIGN IN SHOPS-wedstrijdparcours die in Rijsel, Bergen en Doornik plaatsvonden.

Volgende projecten vielen hierbij in de prijzen:
- In Rijsel: de juryprijs gaat naar Biovino voor hun samenwerking met La Grange du Designer. Vera Cycling ontvangt dan weer de publieksprijs voor de creaties van Mökkimökki
- In Bergen: het restaurant Le 44 en Kylab vielen twee keer in de prijzen
- In Doornik: Cathy.B ontvangt de juryprijs voor haar samenwerking met Tom Gits. De publieksprijs
gaat naar Nath'ural Feel die samenwerkte met Spationaute Design

Perscontact
Anne-Marie Goemaere Responsable Communication IDETA am.goemaere@ideta.be
M +32 479 81 72 39

Persbericht Type
Datum
Regio
Persbericht
Contactgegevens
Naam
Lisa Declercq
E-mail
lisa@designregio-kortrijk.be
Organisatie
Designregio Kortrijk
Adres
Broelkaai 6
Stad
8500 Kortrijk
Telefoon
056519183
Contactgegevens