Persbericht 2018-2024 nr. 75 - maandag 15 maart 2021
Carmen Ryheul (Vlaams Belang): “Wanneer elke stad of gemeente vrij kan gaan beslissen over de snelheid op de aangrenzende autostrade, zal dit eerder leiden tot een kakafonie en verkeersonveiligheid”
90 PER UUR E17 TE KORTRIJK: VLAAMS BELANG ROEPT OP TOT GEZOND VERSTAND
Het Vlaams Belang is geen voorstander om een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur in te voeren op een strook van de E17 in Kortrijk en pleit voor dynamische maximumsnelheden. Bovendien lijkt ook minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) er nog steeds niet voor te vinden. Vlaams Parlementslid Carmen Ryheul (Vlaams Belang) reageert als volgt: “Ik ben blij dat de minister opnieuw niet wil tornen aan het delicate onderwerp van een snelheidsbeperking en ze op vandaag nog geen beslissing heeft genomen.”
Op 4 maart 2021 vond er in het Vlaams Parlement een debat plaats over de gevraagde snelheidsverlaging op de E17. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zal nu de verfijnde startnota – die eind februari werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering – om de E17-verkeerscomplexen te verbeteren, onderzoeken. Ook de hierin verwerkte mogelijke snelheidsverlaging op de E17 van minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) zal Peeters onderzoeken. “Pas na opmaak van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan GRUP zal blijken of er een snelheidsverlaging wordt doorgevoerd”, klonk het nog bij minister Peeters.
Volgens het Vlaams Belang is een snelheidsverlaging geen wondermiddel. “Mocht het ooit zover komen dat de snelheid op de E17 rond Kortrijk toch verlaagd wordt, moeten we voldoende beseffen dat België een transitland is en dat er heel veel signalisatie zal moeten worden geplaatst om al dan niet plaatselijk de snelheidsregimes zo kenbaar mogelijk te maken”, reageert Ryheul. “Dat wil uiteraard niet zeggen dat het Vlaams Belang pakweg geluidsoverlast niet ernstig neemt. Daar wordt best op andere manieren iets aan gedaan, door het plaatsen van geluidsschermen bijvoorbeeld.”
Snelheidsregimes zijn volgens Ryheul het best zo eenduidig en uniform mogelijk om de
leesbaarheid van de wegsituatie te verzekeren. Die uniformiteit zorgt er ook voor
dat de bestuurders automatisch weten hoe ze zich op een bepaalde weg moeten
gedragen en ook welke snelheid ze kunnen verwachten. “Een snelheidsverlaging zorgt voor verschillende snelheden met bijhorende signalisaties op de snelweg en dat zou een kakafonie kunnen worden”, stelt Ryheul. “Bovendien is het zelfs gevaarlijk omdat er veel op- en afritten in die omgeving zijn.”
“Variabele borden die bij onveilige rijomstandigheden – ongeval of slechte zichtbaarheid – de snelheid beperken, zijn wel een meerwaarde”, besluit Ryheul. Het Vlaams Belang pleit dan ook om de snelheid niet structureel te verlagen naar 90 km per uur op de E17 en hoopt dat de onderzoeken van minister Peeters “gezond verstand teweegbrengen”.
Meer info:
Carmen Ryheul
0491/91.62.74