In de gemeenteraadszitting van 23/11/20 werd het nieuwe parkeer- en circulatieplan unaniem door alle partijen goedgekeurd. Dit plan moet zorgen voor veiliger schoolomgevingen, minder zwaar verkeer in het centrum, een betere bereikbaarheid en een aangename openbare ruimte waar de fietser op kop staat.
Schepen van mobiliteit Marc Desloovere (SAMEN!) licht toe: “Het mobiliteitsplan dateert van 2012 en het huidig parkeer- en circulatieplan van 2016. Intussen is de N391 voltooid en kunnen we het verkeer, in het bijzonder het zwaar vrachtverkeer, maximaal via de ring rond Zwevegem omleiden. Verplaatsingen met de fiets kunnen voortaan ook veiliger via het Guldenspoorpad, nu de missing link tussen de Otegemstraat en de Deerlijkstraat is gerealiseerd. De geplande infrastructuurwerken, namelijk de herinrichting van de Kortrijkstraat, (start voorzien in 2021), tussen de Bekaertstraat en de Kasteelstraat spelen ook een rol in het nieuwe parkeer- en circulatieplan. De dienst mobiliteit werkte het nieuwe parkeer- en circulatieplan uit. Daarna werd het in eerste instantie afgetoetst met de coalitiepartners in het college van burgemeester en schepenen. (Lijst Burgemeester, CD&V en SAMEN!).
Begin oktober werd het plan, o.a. via een extra editie van de gemeentelijke info, voorgesteld aan de bevolking. Hierop kwamen talrijke reacties, vragen tot verduidelijking, opmerkingen en suggesties.
Met deze reacties zijn we opnieuw aan het werk gegaan, zowel binnen de dienst mobiliteit als binnen het schepencollege. Dit resulteerde in een aangepast plan dat deze avond de goedkeuring kreeg van de voltallige gemeenteraad.”
Het plan voorziet in hoofdzaak in een fietszone over het volledige centrum waarbij alle schoolomgevingen met elkaar verbonden worden. De fietszone situeert zich in volgende straten: de Otegemstraat (tussen kerk en kruispunt Blokkestraat), de Kortrijkstraat (vanaf kerk tot Kwadepoelstraat), de Harelbeekstraat (vanaf kerk tot rotonde Bekaertstraat), de Vande Vennestraat (inclusief doorsteek Kortrijkstraat), de Kerkhofstraat, het Th. Toyeplein, de Deerlijkstraat (vanaf Th. Toyeplein tot kruispunt Blokkestraat), de Bekaertstraat (vanaf Otegemstraat tot rotonde Harelbeekstraat), de St-Niklaasstraat, de St-Amandstraat (inclusief doorsteek Otegemstraat), de nieuw aan te leggen weg en parking langs begraafplaats centrum en bibliotheek, het Leanderhof, het Sportcentrum, de Kouterstraat, de Hendrik Consciencestraat, de Hugo Verrrieststraat, de Albrecht Rodenbachstraat en de Peter Benoitstraat.
“Daarnaast worden een aantal straten éénrichtingverkeer” vervolgt Desloovere, “Dit wordt o.a. zo in het bovenste deel van de St-Niklaasstraat, de St-Amandstraat en de Harelbeekstraat. Deze laatste gaat echter pas in na de herinrichting van de Kortrijkstraat. Verder worden ook een aantal kruispunten gewijzigd. Zo wordt de verbinding Kortrijkstraat – Otegemstraat na de herinrichting de voorrangsweg. Verkeer komende vanuit de Avelgemstraat zal dus moeten stoppen thv de Otegemstraat. Om te vermijden dat de Lindelaan een sluipweg wordt, zullen wij een verkeerstechnische ingreep ter hoogte van de Kwadepoelstraat realiseren. Dit zal gebeuren in overleg met de omliggende bewoners. Verder zal het niet meer mogelijk zijn om vanuit de Guido Gezellestraat de Avelgemstraat op te rijden. Dit is al langer een gevaarlijk kruispunt. Tot slot wordt ook een ingreep voorzien in het bovenste deel van de Blokkestraat, zodat zwaar verkeer niet meer door kan rijden naar de Otegemstraat. Dit stukje straat zullen wij herinrichten met voldoende brede voetpaden en volwaardige parkeerstroken.”
Tot slot werkt het college ook verder aan de implementatie van “deelmobiliteit”. Een drietal plaatsen zal op termijn hiervoor worden uitgebouwd. Deelfietsen, deelsteps, fietsstallingen, deelwagens, mobipunten… zijn zaken die ook in ons straatbeeld zullen opduiken.
Schepen Raf Deprez (CD&V) o.a. bevoegd voor ondernemen en sport: “Met dit plan wordt de Otegemstraat en bij uitbreiding het totale centrum terug opgewaardeerd, ook voor de handelaars. Op de vraag of we de blauwe zone al dan niet behouden, inkrimpen of parkeerstroken voor kortparkeren voorzien, wordt nu nog geen beslissing genomen. Gezien de coronamaatregelen is de situatie op vandaag niet representatief om hierin beslissingen te nemen. Wij gaan dit permanent evalueren en zien hoe de parkeerdruk in de toekomst wijzigt.”
Burgemeester Marc Doutreluingne (Lijst Burgemeester) vult aan: “Ik ben zeer tevreden met dit parkeer en circulatieplan waarmee de fietser koning wordt in het centrum van Zwevegem.
Dit plan is tevens de uitvoering van een belangrijk onderdeel van ons lokaal klimaatplan.
Het zal niet alleen de verkeersveiligheid in het centrum sterk bevorderen maar ook de alternatieve mobiliteit met minder CO2-uitstoot. Zwaar vrachtverkeer in het centrum wordt met dit nieuwe plan verder ontmoedigd, wat eveneens belangrijk is.
Op het vlak van het parkeren wordt een soort van testperiode voorzien, desgevallend bij te sturen na evaluatie. Geef dit zeker een kans!
Tenslotte een oprechte dank aan de bevoegde schepen en aan de dienst mobiliteit voor het vele voorbereidend werk binnen de vooropgestelde timing . Ik kijk uit naar een spoedige uitvoering.”
Marc Desloovere besluit: “Met de goedkeuring in de gemeenteraad kunnen onze diensten aan het werk. Wij voorzien de start van de uitrol van de fietszone en het éénrichtingsverkeer in december 2020 - januari 2021, samen met een communicatiecampagne naar de bevolking toe. In het voorjaar 2021 zullen de schoolomgevingen in het centrum worden opgewaardeerd, analoog met deze in de Avelgemstraat in Knokke. In het najaar van 2021 gaan wij onze deelmobiliteit en signalisatie voor het langparkeren invoeren om tot slot een evaluatiemoment van alle genomen maatregelen te houden eind 2021”.
Meer informatie
Marc Desloovere, Schepen Openbare Werken, mobiliteit, nutsvoorzieningen en begraafplaatsen.
0473/51 67 39
marc.desloovere@zwevegem.be