icon-balloon Zwevegemnaars maken veel meer gebruik van e-loket

Persbericht
Persberichttekst

Corona dwingt ons op een andere manier te leven. We moeten afstand houden en zo veel mogelijk thuis blijven. Sinds 18 maart 2020, toen de verstrengde Coronamaatregelen in werking traden, is de dienst burgerzaken van de gemeente Zwevegem alleen nog op afspraak open. Sindsdien zien wij een duidelijke stijging van het gebruik van het e-loket, “thuisloket” genaamd.

Zowel het totaal aantal digitale aanvragen (+65%) als het aantal aanvragen door inwoners met hun identiteitskaart, is de jongste weken flink toegenomen. In maart vorig jaar werden 138 digitale aanvragen voor allerlei attesten behandeld. Hiervan werden er 57 aan het loket of per post bezorgd, 81 konden volledig digitaal afgehandeld worden.
Vanaf de start van de coronacrisis was er, in een paar weken tijd, meteen al een sterke stijging van het aantal digitale aanvragen: in totaal waren er maar liefst 228 aanvragen in maart 2020 (+65 %) waarvan de kleine helft (104) ook volledig digitaal werd afgehandeld. De andere helft (124) werd per post bezorgd.

Aanvragen voor attesten burgerzaken via het thuisloket komen zowel van inwoners als van professionelen (notarissen, verzekeringsmaatschappijen, ed). Het betreft vooral een uittreksel uit het strafregister, een attest van gezinssamenstelling, geboorteakte, bewijs van woonst en akte van huwelijk.
Inwoners vinden intussen de weg op het thuisloket om via hun elektronische identiteitskaart en kaartlezer, attesten aan te vragen.
Bij aanvragen per e-mail of brief moeten de ambtenaren nog tussenkomen om de gevraagde attesten te bezorgen.
De medewerker van Burgerzaken die het thuisloket opvolgt, kan dit perfect ook van thuis uit via telewerken, wat een bijkomend voordeel is in deze coronatijden.

Niet alle dienstverlening kan echter via dit thuisloket. Voor complexere zaken wordt een telefonische afspraak gemaakt. Dit vermijdt wachttijden en de medewerker met de passende deskundigheid kan de inwoner onmiddellijk verder helpen. Ter bescherming van de bezoekers en het personeel werden aan de loketten plexiglasschermen voorzien en ontsmettingsmiddelen.

Als de coronacrisis al positieve gevolgen heeft, dan is het misschien het feit dat we met z’n allen wat vaardiger worden met digitale tools.

Eliane Spincemaille
Schepen van Burgerzaken en Digitalisering

Persbericht Type
Datum
Regio
Persbericht
Contactgegevens
Naam
Dienst communicatie
E-mail
communicatie@zwevegem.be
Organisatie
Gemeentebestuur Zwevegem
Adres
Blokkestraat 29
Stad
Zwevegem
Telefoon
056765567
Contactgegevens