De werkgroep van ‘t Schrijverke van Natuurpunt afdeling Kortrijk heeft op 3 weken tijd 2.000 handtekeningen verzameld om hun bezorgdheid voor het mogelijke verlies van dit natuurgebied in Marke te uitten. Zij bezorgen deze handtekeningen aan de burgemeester en schepenen van de stad Kortrijk vooraf aan de gemeenteraad van maandag 13 september en aan minister van openbare werken mevr. Lydia Peeters.
Actie: Red ‘t Schrijverke in Marke!
De geplande kanalisatiewerken van de Leie dreigen een zware aanslag op de natuur te worden. Volgens de huidige plannen van de Vlaamse Waterweg, voor zover die bekend zijn, zou een groot deel van ‘t Schrijverke op de schop gaan voor een geplande plaatselijke verbreding. Daarbij zou de ganse wandelweg langs de Leie in Marke met bomen, de weide met bijhorende struwelen en ook de oude meander van de Leie in het natuurgebied grotendeels verdwijnen in het water. Tientallen jaren inzet voor de natuur en vele zeldzame soorten dieren en planten dreigen vernietigd te worden om de grootste schepen van 195 m lang (Klasse Vb) op volle snelheid te laten varen. De Vlaamse Waterweg NV geeft echter zelf toe dat dergelijke grote boten in de toekomst maar zeer sporadisch zullen varen.
Is dit verlies onvermijdelijk? Nee, er is wel degelijk een alternatief!
De grootste boten op de Leie zullen sowieso bij de doortocht door Kortrijk met beperkingen moeten varen omdat de Leie er te smal is en men de grote tuinen langs de oever tussen Kortrijk en Kuurne wil ontzien. De overheid aanvaardt deze situatie als “een nautisch knelpunt”. Door dit concept echter uit te breiden tot voorbij ‘t Schrijverke kan ook de natuur in Marke grotendeels gespaard worden. Het tijdverlies voor de schepen is beperkt en weegt niet op tegen de vernietiging van de schaarse natuur in onze regio.
De werkgroep van ‘t Schrijverke van Natuurpunt afdeling Kortrijk vraagt samen met de ondertekenaars van de petitie om het behoud van ‘t Schrijverke even belangrijk te zien als de tuinen langs de Leie in het centrum van Kortrijk. En om de Leie in Marke ook als nautisch knelpunt te beschouwen en zo het ganse natuurgebied van het Schrijverke te sparen. Ook al is een deel van ‘t Schrijverke, waaronder de oude Leiearm en de trekweg eigendom van de Vlaamse Waterweg zelf, toch mag dit geen vrijbrief zijn om de aanwezige natuur te laten verloren gaan. Dit soort natuur kan ook niet zomaar gecompenseerd worden.