icon-balloon Don Boscocollege Kortrijk 2de laureaat Koningin Paolawedstrijd voor het onderwijs

Persbericht
Persberichttekst

Prijsuitreiking van de Koningin Paolawedstrijd voor het onderwijs in de serres te Laken. Het Don Boscocollege Kortrijk werd tweede laureaat voor de Vlaamse gemeenschap met hun uniek STEM O&O 3de graad project. Ze mochten hun prijs (4000€) ontvangen uit de handen van koningin Paola.

TITEL van het ingediende project
STEM Ontwerpen en onderzoeken 3de graad ASO Don Boscocollege Kortrijk

KORTE OMSCHRIJVING
Wij bieden STEM-onderwijs in de derde graad ASO aan volgens het concept van onderzoeken en ontwerpen (O&O), waarbij de leerlingen aan de slag gaan met echte opdrachten van bedrijven en organisaties. Zo groeien de leerlingen in de 21eeuwse competenties en maken ze een gerichtere studiekeuze.

OMSCHRIJVING
Ons STEM O&O concept werkt als volgt: een bedrijf of organisatie geeft aan een leerlingenteam een echte opdracht voor een echte uitdaging of probleem die ze ervaren in hun concrete praktijk. De leerlingen kruipen zo in de huid van een echte professional en zoeken in team oplossingen gedurende een periode van een 3-tal maanden. Zo koppelen ze denken aan doen, combineren theorie met praktijk en leren kennis te construeren naast kennis te consumeren. We brengen zo de maatschappij in de school én de school in de maatschappij. STEM O&O wordt gecoacht door leerkrachten die hiervoor speciaal zijn opgeleid in binnen- en buitenland (met dank aan onze hoofdinspiratiebron: het Technasium-onderwijs in Nederland).
De meerwaarde van deze aanpak heeft vele facetten:
Voor de leerlingen:
• Het motiveert door de echtheid van de opdracht en de opdrachtgever. Ze leren bedrijven en beroepen kennen. Dit leidt tot een meer gemotiveerde en gerichtere studiekeuze in het hoger onderwijs.
• Gevarieerd leren op maat van de leerling: afhankelijk van de gekozen opdracht leren ze bv. 3D tekenen, 3D printen, maquette maken, programmeren, solderen, ...
• Ze groeien in zelfstandig aan de slag gaan doordat de klassieke leerkracht die het voorzegt verdwijnt.
• Ze groeien als persoon in hun competenties: ze brengen hun onderzoek- en ontwerpcompetenties in kaart, stellen een persoonlijk ontwikkelingsplan op en gaan dan hun vorderingen daarin monitoren door zelfreflectie, peerevaluatie en evaluatie door de coach.
Voor de opdrachtgevers en de maatschappij:
• Meer leerlingen kiezen gerichter in het hoger onderwijs voor STEM-gerelateerde richtingen en helpen zo mee op termijn aan een oplossing voor het personeelstekort in deze jobs.
• Naambekendheid en bewijs van hun sociaal engagement.
• Misschien ontmoet de opdrachtgever een toekomstige werknemer.
• De leerlingen ontwikkelen de competenties voor de 21°eeuw (21st century skills) die nodig zijn in het hoger onderwijs en in de latere beroeps-context.
Voor de coaches:
• Door de variatie aan opdrachten worden wij telkens weer ondergedompeld in nieuwe, maatschappelijk relevante vakdomeinen en verwerven we steeds meer kennis en ervaring die we ook in onze vakgebonden lessen kunnen gebruiken. Het werkt zeer verrijkend.
• Het is gewoon zalig om te zien hoe leerlingen extra gemotiveerd zijn en hen te zien openbloeien doordat ze in STEM O&O hun vaak onvermoede talenten leren ontdekken en doen groeien.
Dit concept sluit ten slotte perfect aan bij ons Don Bosco pedagogisch project: met alle leerkrachten van de hele school onze jongeren opvoeden tot vrije, verantwoordelijke en verbonden mensen die zinvol in onze maatschappij willen staan.

Persbericht Type
Datum
Regio
Persbericht
Contactgegevens
Naam
Nadine Plovie
E-mail
Nadine.plovie@donboscokortrijk.be
Organisatie
Don Boscocollege Kortrijk
Adres
Don Boscolaan 30
Stad
Kortrijk
Telefoon
056 26 50 50 of 0478 20 42 56
Contactgegevens