icon-balloon PERSBERICHT: Energiefactuur Stad Kortrijk stijgt met 5 miljoen

Persbericht 2018-2024 nr. 112 – Vrijdag 13 mei 2022

ENERGIEFACTUUR STAD KORTRIJK STIJGT MET 5 MILJOEN

Bijlage: Schriftelijk antwoord 'Energiefacturen Kortrijk' aan Wouter Vermeersch

Ook de stadsbesturen voelen de stijgende energieprijzen. In Kortrijk, waar een ruim patrimonium aan stadsgebouwen wordt aangehouden, liggen de energiefacturen nu al ruim 4,9 miljoen euro hoger dan vooraf geraamd. Dat antwoordde het stadsbestuur van Kortrijk op een vraag van fractieleider Wouter Vermeersch (Vlaams Belang). Vlaams Belang roept het stadsbestuur nu op om tijdig te zoeken naar oplossingen voor de gigantische financiële uitdagingen waar de stad voor staat.

Het stadsbestuur van Kortrijk voorzag voor elektriciteit, gas en water een totaalbudget van 5,8 miljoen euro in 2022. Uit de laatste prognose van 25 april 2022 blijkt nu dat dit totaalbedrag met ruim 4,9 miljoen euro zal worden overschreden, een stijging van goed 82 procent. “Het stadsbestuur van Kortrijk ontsnapt natuurlijk niet aan de sterk stijgende prijzen. Eind vorig jaar waarschuwden we al dat er onvoldoende buffers werden aangelegd en dat wordt nu bevestigd in de cijfers. Het stadsbestuur van Kortrijk ging er gemakshalve van uit dat de energiemarkt zou afkoelen in maart van dit jaar. De verhoging van het budget met 1 miljoen euro, die het stadsbestuur van Kortrijk had vooropgesteld, volstaat dus zoals verwacht niet. Dit was echter te voorzien: eind vorig jaar waarschuwden de meeste waarnemers dat de energieprijzen langdurig hoog zouden blijven. Noodgedwongen zal het stadsbestuur dus fors moeten bijsturen om de sterk gestegen kosten te bedwingen.”

LAGO
Sinds enkele jaren werkt Kortrijk samen met het bedrijf Lago voor de uitbating van de zwembaden op Kortrijk Weide, de Abdijkaai en het Lagaeplein. Vermeersch: “De Kortrijkse belastingbetaler betaalt jaarlijks ruim 2 miljoen euro aan Lago. Na de brand en coronacrisis wordt de energiecrisis zo mogelijk nog een grotere uitdaging voor de zwembaden. Dat bevestigde de financieel directeur van Stad Kortrijk ook op onze vragen in de raadscommissies. Ook hier willen we het stadsbestuur waarschuwen om tijdig de nodige middelen te voorzien zodat sluitingen kunnen worden vermeden.”

TRANSPARANTE COMMUNICATIE
“Over de grootste kostenpost hebben we het dan nog niet eens gehad. De exploitatie-uitgaven bestaan voor ruim de helft (53 procent - 105,2 miljoen euro) uit lonen van het stadspersoneel en deze ambtenarenlonen zullen dit jaar wellicht vier keer worden geïndexeerd”, zegt Vermeersch. “In tegenstelling tot andere centrumsteden geeft het stadsbestuur van Kortrijk slechts met mondjesmaat cijfers vrij. Wij roepen het stadsbestuur nu op om open en transparant te communiceren over de gigantische financiële uitdagingen waar we voor staan. Op deze manier kunnen we mee zoeken naar oplossingen. Voor het Vlaams Belang is het duidelijk dat er moet geschrapt worden in de prestigeprojecten. Van het inperken van de dienstverlening of het verhogen van de belastingen kan voor ons geen sprake zijn!”

Persbericht Type
Regio