Het Izegemse technologiebedrijf Skyline Communications zet een belangrijke stap richting een duurzame toekomst door zijn volledige wagenpark te elektrificeren. Deze transitie, waarbij meer dan 150 auto’s met verbrandingsmotoren worden vervangen, vormt een cruciaal onderdeel van de ambitie van Skyline om in 2025 volledig klimaatneutraal te zijn.
“Bedrijven spelen een belangrijke rol in de transitie naar elektrisch rijden,” zegt Tom Deschryver, Fleet Manager van BMW & MINI Dejonckheere. “Bij grote bedrijven, zoals Skyline, gaat het niet om een of twee auto’s, maar een volledige vloot van meer dan 150 wagens die vervangen wordt. Dit is de enige manier om de adoptie van elektrische wagens te versnellen. We zijn dan ook fier dat wij Skyline mogen begeleiden in hun transitie.”
Ook Frederik Vandenberghe, CFO van Skyline Communications, is ervan overtuigd dat onmiddellijke actie essentieel is voor het welzijn van zijn collega's, de gemeenschap en zelfs de planeet. "Bedrijven hebben een directe verantwoordelijkheid om duurzaamheid te bevorderen aangezien ze dichter bij de mensen staan dan de politiek. De elektrificatie van ons wagenpark is slechts een van de stappen waarmee we onze ecologische stempel willen drukken, maar meteen wel een heel belangrijke. Bovendien heeft Skyline van nature al een beperkte milieu-impact omdat het een softwarebedrijf is. Ons softwareplatform, DataMiner, is een immaterieel product met een zeer beperkte ecologische voetafdruk. En ook bij het invoeren van nieuwe technologieën kiezen we consequent voor de meest klimaatvriendelijke opties. Zo worden onze cloudoplossingen gehost bij Microsoft Azure, dat zich ertoe verbindt om tegen 2030 klimaatnegatief te zijn.”
Gratis softwarelicenties voor duurzaamheidsdoelen
Hun duurzaamheidsinspanningen reiken echter verder dan hun eigen activiteiten. Skyline Communications ondersteunt ook klanten bij hun duurzaamheidsdoelen door gratis licenties aan te bieden voor bepaalde softwaremodules die specifiek worden ingezet voor klimaatvriendelijke toepassingen, zoals energiebeheer.
“Ons softwareplatform wordt in meer dan 100 landen gebruikt door heel grote ICT-, media- en breedbandbedrijven zoals Airbus, Al Jazeera, Disney en Sky. Ze gebruiken het onder andere om waardevolle operationele gegevens te verzamelen en te benutten voor hun activiteiten en diensten. Maar ze beheren ook vaak heel omvangrijke computersystemen met een aanzienlijk stroomverbruik", zegt CTO Bert Vandenberghe. "Zij hebben er dan ook alle baat bij om het energieverbruik van die systemen zo efficiënt en optimaal mogelijk te beheren en dat kan je alleen doen op basis van accurate gegevens. DataMiner kan als geconsolideerd softwareplatform alle data omtrent energieverbruik verzamelen en biedt alle tools om deze data effectief te benutten. Onze software kan zelfs de operationele systemen intelligent en automatisch aansturen om het energieverbruik te verminderen. Door deze functionaliteiten gratis aan te bieden, willen we de positieve impact van onze software op het energieverbruik van technologiebedrijven extra benadrukken.”
“Het is cruciaal dat we het goede voorbeeld geven, niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze partners en klanten," besluit Frederik. “We verwachten van bedrijven waarmee we samenwerken vergelijkbare klimaatambities. We zijn ervan overtuigd dat wanneer bedrijven elkaar aansporen om reductieplannen voor te leggen, als bijvoorbeeld onderdeel van een contract, dit gezamenlijk een grotere impact op het milieu zal hebben.”
BEN kantoorsite
De elektrificatie van het wagenpark neemt bovendien niet weg dat Skyline Communications autoverkeer probeert in te perken. Het bedrijf moedigt zijn medewerkers bijvoorbeeld aan om met de fiets naar het werk te komen via een aantrekkelijk fietsleaseprogramma, en werknemers die regelmatig met de fiets komen, worden beloond. Het work from anywhere-beleid vermindert dan weer drastisch het aantal dagelijkse autoritten.
Skyline Communications ziet de weg naar klimaatneutraliteit in 2025 als een essentiële missie. Door voortdurend te investeren in duurzame technologieën en klimaatbewustzijn te stimuleren binnen en buiten het bedrijf, willen ze niet alleen hun eigen uitstoot elimineren, maar ook een katalysator zijn voor bredere veranderingen in de maatschappij.