icon-balloon PERSBERICHT: Trajectcontrole Marke na jaar nog niet operationeel: “Ten vroegste eind dit jaar”

Persbericht
Persberichttekst

Persbericht 2018-2024 nr. 87 - woensdag 21 juli 2021

TRAJECTCONTROLE MARKE NA JAAR NOG NIET OPERATIONEEL: “TEN VROEGSTE EIND DIT JAAR”

Eind 2020 werd een nieuwe trajectcontrole geïnstalleerd in Marke. Echter, ten vroegste eind 2021 zal het systeem operationeel zijn, zo blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) op een vraag van Kamerlid Wouter Vermeersch (Vlaams Belang). Het verhaal doet denken aan de trajectcontrole in de Doornikserijksweg (N50) tussen Bellegem en Kooigem, waar het twee jaar duurde voor de camera’s operationeel werden.

Bijlagen:
Schriftelijk antwoord nr. 545 aan Kamerlid Vermeersch - Trajectcontrole Marke
Schriftelijk antwoord nr. 547 aan Kamerlid Vermeersch - Trajectcontroles Kortrijk

De trajectcontrole tussen Marke en Lauwe in de Rekkemsestraat beslaat een afstand van 1,4 kilometer (tussen huisnummers 15 en 283). Het gaat om een zone 50. Wouter Vermeersch (Vlaams Belang): “De trajectcontrole zal ten vroegste in het lopende kwartaal op het federale softwaresysteem worden aangesloten, maar de effectieve ingebruikname zal afhangen van het personeelstekort bij de Gewestelijke VerwerkingsCentrale (GVC). Momenteel is de indienstname gepland voor het laatste kwartaal van 2021, maar ook dat valt te betwijfelen. In het gewestelijk verwerkingscentrum voor Oost- en West-Vlaanderen te Gent zijn minder dan de helft van de benodigde personeelsplaatsen vandaag ingevuld. 18 op 38 plaatsen.”

TRAJECTCONTROLES SINT-KATARINASTRAAT EN MOESKROENSESTEENWEG: AANGEKONDIGD MAAR NIET BESTELD

“De door het stadsbestuur aangekondigde trajectcontroles in de Sint-Katarinastraat en de Moeskroensesteenweg zijn nog niet besteld. Volgens de minister wacht het stadsbestuur hiervoor de evoluties van het nationale project af. Begrijpelijk. Vooral Vlaanderen investeerde miljoenen euro’s in die systemen, maar door de aanhoudende federale problemen staan deze werkloos te wezen”, stelt Vermeersch vast.

WEST-VLAANDEREN DRIE KEER MEER TRAJECTCONTROLES DAN WALLONIË

Naast Stad Kortrijk kan ook het Vlaamse Gewest opteren om trajectcontroles te plaatsen. Vlaams Belang blijft echter kritisch. “In West-Vlaanderen zijn er drie keer zo veel trajectcontroles als in gans Wallonië. Eenmaal ze effectief gaan werken, moet vooral West-Vlaams boetegeld gaan vloeien naar het federale boetefonds”, besluit Vermeersch.

Eerder bleek uit vragen van Wouter Vermeersch ook al dat de trajectcontrole op de E17 tussen Waregem en Kortrijk nog steeds niet actief is:
http://www.drk.be/persberichten/persbericht-trajectcontrole-e17-waregem…

Persbericht Type
Datum
Regio
Persbericht
Contactgegevens
Naam
Wouter Vermeersch
E-mail
woutervermeerschvb@gmail.com
Organisatie
Vlaams Belang Kortrijk
Stad
Kortrijk, Vlaanderen
Telefoon
0485/66.07.80
Contactgegevens