Campagne voeren doe je vandaag niet enkel via affiches en klassieke huisbezoeken. Maxim Veys, nieuwe kandidaat (sp.a) voor de verkiezingen, experimenteert niet enkel met Facebook en Instagram. Hij gebruikt ook Tinder en podcasts. De kiesstrijd zal na de paasvakantie in alle hevigheid uitbarsten. Nieuwe kandidaten proberen zich op allerlei originele manieren te onderscheiden.
In 2014 waren video’s eerder uitzondering, vandaag zijn die niet meer weg te denken uit een politieke campagne. Eruit springen, wordt steeds moeilijker, en vergt creativiteit. Maxim Veys is één van die jonge nieuwe kandidaten. Veys: “Ik wil zoveel mogelijk rechtstreeks met mensen in contact komen om ons verhaal te vertellen. Politiek draait vandaag nog te vaak om korte, vluchtige boodschappen in slogans. De inhoud gaat daarbij vaker wel dan niet verloren.”
Met de lancering van het singlesplan maakte Veys gebruik van Tinder, een datingapp. Het bleek de makkelijkste manier om met singles in contact te komen. Het resulteerde in een honderdtal matches.
Ook met andere thema’s gaat hij creatief aan de slag. Zo lanceerde Veys de podcast ‘Screwcast Politics.’ Podcasts zijn radioafleveringen die je overal en altijd kan beluisteren. “Het geeft mij de kans om dieper in te gaan op thema’s die mij interesseren en waar ik mij ook politiek op wil profileren” aldus Veys. “Ik nodig telkens een expert uit om het over een bepaald onderwerp te hebben. We gaan na hoe iets in elkaar zit, wat het probleem is, en wat een mogelijke oplossing kan bieden. Ik praat uiteraard ook over onze eigen voorstellen.”
“Podcasts zijn de perfecte manier om ideeën af te toetsen, thema’s te leren begrijpen en een gezellige babbel te hebben met experts ter zake” zegt Veys. In de eerste aflevering gaat hij samen met Joost Bonte (vzw SmartOnDrugs) in op de regulering van cannabis Binnenkort komt er een reeks afleveringen over de wooncrisis. Maxim heeft de ambitie om ook na de verkiezingen met de podcast verder te gaan. “ De afleveringen verschijnen telkens op vrijdag en kunnen beluisterd worden via alle platformen: Spotify, Anchor, Google Podcasts, Apple Podcasts, Breaker, Radiopublic. Een grappig detail: het logo van Veys zijn campagne is een vijs.