Na besprekingen op Vlaams niveau, ligt een doorbraak voor de ontsluiting van het bedrijventerrein Trekweg-Moen en Imog, net als de overbelasting van het centrum van Heestert en Avelgem, binnen handbereik.
De Vlaamse Ministers van Mobiliteit en Openbare Werken en van Omgeving erkennen dat de mobiliteitsproblemen waarmee Zwevegem en Avelgem geconfronteerd worden van bovenlokaal belang zijn en niet op gemeentelijk niveau kunnen opgelost worden.
Om die reden stelde de gemeenteraad van Avelgem en Zwevegem op maandag 26 oktober de officiële vraag aan het Vlaams Gewest om een planningsproces te starten en een onderzoek te starten naar een structurele oplossing voor de optimalisatie van de verbinding tussen Zwevegem (Knokke) en Avelgem.
Een princiepsbeslissing zou nog eind 2020 kunnen genomen worden.
Alle politieke fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad van Zwevegem werden op voorhand geïnformeerd van deze nieuwe wending die zij ook allen toejuichen en ondersteunen.
Het is een buitengewone kans om uiteindelijk op het terrein snel een oplossing te realiseren in het voordeel van de verkeersveiligheid en het wooncomfort in het centrum van Avelgem, Heestert en Moen. De oplossing van het gezond verstand en voor het algemeen belang.
De voordelen van een bovenlokale oplossing op Vlaams niveau zijn van onschatbaar belang:
1. De kernen van Avelgem, Heestert en Moen zullen verlost zijn van het zwaar vrachtverkeer;
2. Het Vlaams Gewest wil tot snelle realisatie overgaan en daarvoor een gewestelijk RUP onmiddellijk opstarten;
3. Het Vlaamse Gewest zal uiteraard ook de kosten van het project dragen, een voordeel voor iedere Zwevegemse belastingbetaler.
Het uiteindelijke tracé zal na afweging van diverse alternatieven bepaald worden door het Vlaamse Gewest die het habitatgebied wil sparen. Zoals ook uit nader en grondig onderzoek is gebleken, is het zogenaamde 0 tracé, zijnde de verbetering van de huidige Sluislaan, als alternatief uitgesloten.
Vlaanderen zoekt naar een definitieve oplossing die zowel de problematiek van Imog en Trekweg in Moen als de doortocht in Heestert kan oplossen. Dit betekent dat de omleiding niet kan aantakken in de Stationsstraat of aan Moenstatie.
In de onderhandelingen is het duidelijk geworden dat er zal gekozen worden voor een tracé met groot draagvlak en met het oog op een optimale verkeersveiligheid, ook voor de fietsers en de aanpalende inwoners.
Het werd in de gemeenteraad, na meer dan 20 jaar procedure en politiek touwgetrek, een historische beslissing genoemd. Deze kon enkel tot stand komen door de samenwerking van alle fracties boven hun politieke grenzen heen.
Het algemeen belang van een snelle en duurzame realisatie en het voordeel van de financiering door het Vlaams Gewest primeerden terecht op de eerder ingenomen standpunten.
Namens de gemeenteraad
De burgemeester, bevoegd voor communicatie, en de Voorzitters van alle fracties,
Bart Colson Stefanie Vanden Bossche Wim Monteyne
CD & V Lijst Burgemeester N-VA
Marc Desloovere Antoon Vanassche Yves De Bosscher
Samen Zwevegem Vooruit Groen
Marc Doutreluingne
Burgemeester