Op vandaag is het idee om als stad nog een autorally te organiseren totaal uit de tijd.
Uit de 'grote bevraging' voorafgaand aan het bestuursakkoord was één van de stellingen: onze luchtkwaliteit kan beter, daarom weren we zoveel mogelijk vervuilend verkeer uit de centra, akkoord?
De bevolking sprak zich duidelijk uit voor een akkoord.
In de bestuursakkoord staat letterlijk dat Kortrijk de stad wil zijn met de strafste plannen voor meer biodiversiteit en minder vervuiling.
Er wordt nadruk gelegd op acties die moeten leiden tot gezondere lucht en de strijd aanbinden tegen vervuiling en fijn stof.
De autorally is totaal niet te rijmen met wat in dit bestuursakkoord staat. We missen een consequente aanpak.
Als schaamlapje wil de stad een paar compenserende milieumaatregelen nemen.
Wat en hoe is niet duidelijk en te gek voor woorden.
We kijken uit naar een fris, klimaatneutraal initiatief in 2020, met inspraak van de Kortrijkzanen.
Groen Kortrijk.
Wij hebben deze cijfers verzameld:
We hebben het niet over de totaliteit van 20 à 30 ton CO2 uitstoot. Schepen Herrewijn spreekt van 30 ton waarvan 3 ton gecompenseerd werden door de aanplant van 886 bomen in februari 2019 https://www.hln.be/in-de-buurt/kortrijk/884-bomen-compenseren-een-beetj…
Naast de CO hebben we nog enkele berekeningen ter illustratie van het milieu-impact van de ritjes door de autorally.
Stikstofoxide De uitstoot van NOx voor crosswagens bedraagt 2,050 g/km (6 * hoger dan voor een personenwagen), zodat de rally ongeveer 150942,238 g of 151 kg nutteloos bijkomende NOx uitstoot zal hebben en dit in een gebied waar
de NOx -concentraties al vrij hoog zijn.
Fijnstof : PM10-uitstoot (fijn stof kleiner dan 10 µm) van crosswagens bedraagt 0,045 g/km (3 * hoger dan voor een personenwagen), zodat de rally ongeveer 3313,3662 g of 3,3 kg PM10-fijn stof nutteloos zal uitstoten.
Crosswagens hebben bovendien een hoge diffuse stofemissie van 0,014 kg/voertuigkilometer, zodat de rally ongeveer 1030,8 kg stof nutteloos zal doen opwaaien.
In de omgeving van het circuit hangen hoge concentraties VOS-dampen (Vluchtige Organische Stoffen) waarvan bekend is dat ze carcinogeen en mutageen zijn. Er zijn klachten van burgers over de stank.
Er is olielekkage en de wegbermen worden kapot gereden en gecontamineerd met neerslag van fijn stof en andere verbrandingsresten.
De geluidshinder is navenant en ver in de omtrek te horen : 40 tot 50 dB(A). En dat in stad die al door geluidshinder geplaagd wordt.
De vervuiling door de totale gebeurtenis zal veel groter (oefenritten, mobiliteit van de organisatie, installaties voor de ploegen en de toeschouwers). De wagens moeten ook naar hier gebracht worden, dus dat veroorzaakt ook vervuiling. Zowel het geluid als de negatieve effecten beginnen nu al het weekend voorafgaand de Rally zoals de bewoners te zuiden van Kortrijk konden horen en zien.
Het is eveneens belangrijk niet enkel het vervuilings-aspect te bekijken, maar evenzeer de impact op het menselijk gedrag. Het signaal dat wordt gegeven is dat de auto de baas is op de weg en dat
hardrijden voor een elite toegestaan wordt. En rally’s zetten sommige autobestuurders aan tot meer hardrijden aanzetten.
Groen Kortrijk.